Peter Gombeir – Kamer 241

Happy people have no stories

Peter Gombeir – Kamer 241 - Happy people have no stories

Route 66

Pointe du Hoc
Pointe du Hoc

VE-verjaardag. Mooi zo. 66 jaar waarin er veel veranderd is…
Ik heb het wel voor WO2. Een beetje tegen de Westhoek-stroom in. Sorry daarvoor. Een jaar of twee geleden naar de stranden van Normandië. Machtig. Voordien kende ik heel die oorlog-affaire alleen maar van horen zeggen. Van mijn vader die, toen ik klein was, gefascineerd naar Maurice Dewilde zat te kijken. Terwijl ik hunkerde naar de Flying Doctors. Een beetje later door de games op pc: Return to Castle Wolfenstein, Medal of Honour Allied Assault en Call of Duty. En door de films en series natuurlijk. Hoeveel zaterdagavonden zijn daar niet mee gevuld. Enkele Kerelsbieren,  een paar afleveringen Band of Brothers, afgerond met wat levels CoD. We waanden ons soldaat.

Vorig jaar deze tijd zat ik op het vliegtuig. Naar Auschwitz. Enfin, naar Krakow. Nooit bij stilgestaan toen, bij die verjaardag. Of dat we voor de kampen naar Polen moesten. Zo een kenner ben ik ook wel. Leuke reis. Het plaatselijke bier raak je wel gewoon. Het tochtje naar de Liban Quarry, om de Shindler’s List filmset te bezoeken was legendarisch. Een kleine ontgoocheling in Auschwitz. Maar toch… Good times… Alweer een jaar geleden. Een jaar waarin er veel veranderd is…

Soit, elk excuus is goed voor dit:

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=gZgKo46X8CI]

Randy Sandy

Randy Newman ken ik niet goed. Enkel door de passage van ‘You’ve got a friend in me’ in Toy Story. Een film die ik ook nog nooit helemaal heb uitgezeten. Schaam op mij.

Randy Sandy
Randy Sandy, ©Krant van West-Vlaanderen

Ik ken maar één Randy. Hij was vroeger garçon in mijn favoriet café. En  voor de ‘andere kant’. Die ene keer toen hij woedend zijn handtasje nam en wegstormde. ‘Ik ben hier weg. Mijn vent staat op me te wachten.’ Zijn saccoche wapperend in de wind, nog vlug even zijn haartjes mooi leggen, lippenstiftje aanbrengen, en trippelend naar de uitgang. Op weg naar een cliché: bonk van een kerel, grote snor, lederen pet en jas. Magistraal.

Misschien was hij wel genoemd naar Randy Newman. Ik vrees echter dat het gewoon goed uitkwam. En dat zijn naam paste in het rijtje, naast Candy en Mandy. Gelukkig kreeg hij geen broertje, of zijn ouders, die ik nu maar Elvis en Priscilla ga noemen, hadden hem Ghandi moeten dopen.

Vandaag lees ik in de krant dat Randy Sandy wil worden. Misschien een andere Randy. Maar het kan even goed dezelfde zijn. Jammer genoeg geen geld voor een operatie. Randy wil enkel nog als Sandy aangesproken worden. Past nog altijd mooi in het rijtje. Goed gezien.

Het ga je goed, Randy…

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=1NvgLkuEtkA]

Searching for Utopia

Searching for Utopia

Searching for Utopia

Nooit een kenner geweest van “Moderne Kunst”. Te ver van mijn bed. Nooit een fan geweest van Fabre ook. Te zelfbewust, arrogant, die kerel. Maar, ik moet toegeven, hij maakt toch wel soms leuke dingen. Tenminste wat herkenbaar. Vanmiddag toevallig in Nieuwpoort beland. Zijn ‘schildpad’ tegengekomen. Nu, echt ernaast kan je niet kijken.

Searching for Utopia heet het beest. Wat een naam. Schildpaard was een leuk alternatief. Wel mooi, hoe het afsteekt tegen de muur van appartementsblokken op de dijk. Of dat zo hoort, ik weet het niet. Misschien een tocht van de beschaafde wereld naar de zee. Met een schildpad als geschild ros. Of gewoon de droom van een eenzaam ventje. Verdrietig toen hij de waterschildpad die hij kreeg toen hij 7 jaar werd, een jaar later onder lichte dwang van zijn vader moest doorspoelen in het toilet. En bleef denken ‘Wat als ik Jimmy (want zo noemt een bekend kunstenaar zijn waterschildpad) kon houden, en hij nu, 40 jaar later, uitgegroeid was tot een gigantisch monster… Ik zou hem mennen als een paard. Op zoek naar een buitenverblijf waar ik de belachelijke sommen die mensen betalen voor mijn kunst kan uitgeven. Naar de zee.’ Jammer genoeg miste hij de afslag Knokke-le-Zoute, en kwam hij terecht in Nieuwpoort. Maar ik ben geen kenner, natuurlijk.

Toch maar even opgezocht wat Fabre ermee wil bedoelen. Het klassieke verhaal van overdaad en grootspraak:

Er staat een zeeschildpad op het strand. Er zit een man op. Hij berijdt de schildpad, teugels stevig in de hand. Ze staan op een 30 meter van de waterlijn en kijken met intense blik over de zee. Ze speuren de horizon af naar iets. Langzaam maar onverstoorbaar lijken ze zich voort te bewegen richting zee. 
Searching for Utopia, de titel zegt eigenlijk alles. We zien een ridder met zijn strijdros, op zoek naar de graal. En die hopen ze te vinden in een ongekende, en voorlopig ongedroomde toekomst. Of in een lang vervlogen verleden, zoals de stad Atlantis. Wat zeker is: het ligt buiten ons bereik. We kunnen het niet vinden, maar dat kan ons niet beletten er naar te zoeken, zoals we altijd op zoek zijn naar onze dromen.  De ridder is de kunstenaar, iemand die zoekt naar het onbereikbare, het onmogelijke. Dat hij een schildpad als strijdros neemt is niet toevallig.
Schildpadden zijn mythische dieren, vaak verbonden met het ontstaan van de wereld, of het bestaan van het paradijs. In het Verre Oosten is de schildpad een symbool voor de Aarde. De platte buik van de schilpad staat voor de aardkorst. Zijn gekromde schild staat voor de hemel. Daarom is de schildpad van een goddelijke eenheid: het verenigt hemel en aarde in één dier.  In veel ontstaanslegendes komt de schildpad voor als fundament van de wereld. De bekendste mythe is die uit India: de wereld is een platte korst die steunt op de ruggen van 4 olifanten die staan op 1 gigantische schildpad. Daar kun je dus gerust een utopie op bouwen. Een schildpad is ook een symbool van een lang leven of zelfs onsterfelijkheid. Geen ander dier is dus beter geschikt om op zoek te gaan naar Utopia. Want om op zoek te gaan naar dromen is standvastigheid en durven onmisbaar. En daarom noemt Germano Celant* Searching for Utopia een bronzen fabel. Een poetische vertaling van de pelgrimstocht van de kunstenaar, op zoek naar een nieuwe wereld. 
Bron: http://www.angelos.be/NL/works/8

Maar het blijft wel een mooi ding… die schildpad.

Never judge a book by its cover

Op Dranouter aan Zee in De Panne speelde Sherman in de clubtent. Mooie muziek. Zelfs al een riedel die bekend klonk. Opgepikt door de radio, clip op TMF. Blijkbaar ook al op BBC Radio2 gespeeld. Goed bezig, die gasten.

Maar kende ik die zanger niet van ergens? Hij zag er vaag bekend uit. Wacht even. Ja. Hij speelde mee in Spring!, met, of all people, Jelle Cleymans, gelukkig ondertussen overschaduwd door zijn zus, de rosse vonk Clara. Mooie madam.

Voor Spring! ben ik iets te oud, al keek ik er wel soms eens naar. Voor de leuke meisjes. Zohra, Sofie van Moll, en die andere die in Wittekerke plots haar onschuld afgooide door in een stomende scene te spelen. Good times.

Jammer dat Steven Bossuyt, een West-Vlaming natuurlijk, zijn eerste stappen in de media wat doodzwijgt op zijn website. Misschien wat beschamend, maar toch. Wat niet wil zeggen dat dit de muziek minder goed maakt natuurlijk…

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=HCGmHsGFd8I]

Beethoven Symphony 7, Allegretto, mvt 2

Een vreemde film, Knowing. Eigenlijk niet echt goed. Spannend, dat wel, alleen jammer dat de aliens er bij het haar bijgetrokken zijn. Nu, aliens hebben geen haar, iedereen weet dat. Veel pijn kan het dus niet gedaan hebben.

Wel een zeer mooi stukje klassiek, al ben ik geen klassiek-fan.

 [youtube=http://www.youtube.com/watch?v=4uOxOgm5jQ4]